NMT Klachtenregeling voor patiënten Wat te doen als u niet tevreden
bent? Doe uw mond open bij de tandarts! De meeste patiënten zijn
tevreden over hun tandarts (of tandarts-specialist). U waarschijnlijk
ook. Desondanks kan het een keer voorkomen dat u vindt hij of
zij u verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld.
Het is belangrijk dat u iets met die onvrede doet. Mocht u er
niet uitkomen, dan kunt u bij de NMT terecht. We leggen graag
uit wat we voor u kunnen betekenen. Praat met uw tandarts Vraag
om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit
al veel onduidelijkheden op. U kunt aangeven wat u onduidelijk
vindt. En de tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij
iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor
de tandarts belangrijk te weten, dat u een probleem heeft. U kunt
dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing. Advies van het TIP
Als u er samen niet uitkomt, kunt u een stapje verder gaan en
telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig
Informatie Punt (TIP, tel: 0900 20 25 012, € 0,15 per minuut).
Het TIP is opgericht door de beroepsorganisatie van uw tandarts,
de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde
(NMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-medewerker
kan u verder adviseren. TIP raadt soms aan uw probleem per brief
aan de NMT voor te leggen. NMT-klachtenregeling Als u besluit
uw probleem per brief aan de NMT voor te leggen, kunt u gebruik
maken van de NMT-klachtenregeling, mits de tandarts lid is van
de NMT en bij de NMT-klachtenregeling is aangesloten. Die regeling
voldoet aan de eisen die de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector
aan iedere zorgverlener stelt. De regeling biedt twee mogelijkheden.
De NMT kan namelijk: een bemiddelende rol spelen; overgaan tot
formele behandeling van uw klacht, resulterend in een uitspraak.
Bemiddeling Voordeel van bemiddeling is, dat onder leiding van
een deskundige bemiddelaar van de Bemiddelingsraad wordt gezocht
naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Als de bemiddeling
slaagt, wordt de uitkomst schriftelijk vastgelegd en is daarmee
het probleem opgelost. Formele klachtbehandeling en uitspraak
Als bemiddeling niet op prijs wordt gesteld of als een bemiddelingspoging
niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u de NMT vragen
om een formele behandeling van uw klacht door de Centrale Klachtencommissie.
U en uw tandarts worden dan uitgenodigd voor een gesprek over
uw klacht. Beide partijen worden gevraagd om het gerezen probleem
toe te lichten. Enige weken later zullen beide partijen schriftelijk
op de hoogte worden gesteld van de uitspraak. Deze kan, als daar
aanleiding voor is, vergezeld gaan van een aanbeveling aan de
tandarts. Kosten Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden.
Dat geldt ook voor de klachtbehandeling. Meer informatie Meer
informatie over de klachtenregeling kunt u opvragen bij de NMT.
Dat kan schriftelijk via Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein. Voor
een persoonlijk advies of informatie kunt u contact opnemen met
het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), telefoon 0900 20 25
012 (€ 0,15 per minuut). NB In het bovenstaande wordt met "de
tandarts" ook de tandarts-specialist (kaakchirurg of orthodontist)
bedoeld.